Door Frank van Akkerveeken

 

Er stond vorige week een artikel over cyberbeveiliging in het Financieel Dagblad met als kop: “Veel hype, weinig omzet”. Er wordt in Nederland nog te weinig verdiend met preventie tegen digiboeven. Gedeeltelijk omdat er opdrachten gaan naar (grote) buitenlandse spelers, maar ook – en dat is het alarmerende – omdat het niet top of mind is bij ondernemers en bestuurders.

Onderhoudsbeurt

We brengen braaf elke zoveel duizend kilometer onze auto naar de garage voor een beurt. We willen natuurlijk niet onverwacht stil komen te staan. Gek eigenlijk dat organisaties niet hetzelfde doen wanneer de risico’s en gevolgen onnoemelijk veel groter zijn. Hoe zou dat toch komen?

Het heeft te maken met awareness: we gaan vaak pas ergens op letten als iets ons daadwerkelijk raakt. Zoals langs de weg staan met autopech. Dat gaat je geen tweede keer gebeuren. Maar wees je maar eens bewust van een onzichtbaar gevaar. Waarvan de potentiële gevolgen zo ingrijpend kunnen zijn dat er misschien helemaal geen tweede keer is. Of die in ieder geval niet in verhouding staan met de kosten van goede bewapening.

De wegenwacht van de digitale snelweg

Net als bij sportdoping verzinnen cybercriminelen steeds weer nieuwe manieren om de speurders te slim af te zijn. Geholpen door de bizar snelle ontwikkelingen in de technologie, storten zij zich hongerig op hun prooien met behulp van phishingscamming en erger. Preventie alleen is daarom niet afdoende. Als het onverhoopt een keer misgaat wil je maximaal geholpen worden. Door een soort cyberwegenwacht. Alleen is die niet geel, maar blauw 🙂 

Het hele FD-artikel vind je hier